Islah & Wanita Gemilang

Thursday, February 25, 2010

Sistem pendidikan punca isu silang gender

Berita Harian
25 Feb 2010

SILANG gender semakin hangat diperkatakan ketika isu menara gading dipenuhi pelajar perempuan, belum selesai. Baru-baru ini, Cuepacs menyuarakan kebimbangan sektor awam yang semakin dimonopoli penjawat awam wanita mengganggu kelancaran khidmat penyampaian maklumat selain memberi kesan kepada masyarakat dan negara.


Susulan isu ini tidak nafikan akan diwujud kuota bagi mengimbangkan nisbah lelaki dan perempuan sama ada untuk merebut tiket ke pusat pengajian tinggi atau menempatkan diri dalam sektor awam terutama kerjaya profesional.


Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia (Karisma-Jim) sebagai gerakan mahasiswa kontemporari yakin akan timbul pelbagai persoalan. Apakah kemajuan yang dicapai wanita menjadi kesalahan, atau adakah usaha mereka yang positif sehingga berada di hadapan menjadi sesuatu yang ganjil? Sedangkan suatu ketika dulu martabat wanita sangat rendah sehingga muncul syiar Islam yang mengangkat kaum ibu ini ke darjat lebih tinggi untuk diberi hak dan keadilan.


Jelas tiada salahnya mereka tetapi muncul kebimbangan apabila sebahagian besar pemudi memenuhi institusi pengajian tinggi (IPT), manakala pemuda ramai di pusat serenti, penjara dan aktif dalam pelbagai gejala termasuk jenayah jalanan.


Ketidakseimbangan yang terhasil dibimbangi kritikal kerana jurangnya kian jauh. Contoh, nisbah lelaki dan perempuan dalam sistem akademik di IPT ataupun kerjaya profesional secara purata adalah 30:70.


Secara relatif dan logik, apabila corak aliran sebegini bermula di IPT maka bidang profesional juga mengalami masalah serupa kerana mahasiswa inilah yang melangkah ke sektor pekerjaan selepas tamat pengajian.

Karisma-Jim berpendapat, sistem pendidikan yang mencatur gaya hidup pembelajaran masyarakat. Sistem pendidikan berorientasi peperiksaan dan hafalan jelas memberi kelebihan kepada pelajar wanita.


Ini bukan tuduhan atau kecaman tetapi perlu dikaji secara ilmiah kerana kelebihan psikologi dan kekuatan gender masing-masing.


Pakar motivasi silang jantina dan kekeluargaan, Ahmad Shafiai Uda Jaafar, tidak menafikan secara fitrah wanita mempunyai tahap tumbesaran dan kematangan lebih pantas berbanding lelaki. Malah perkembangan biologi wanita juga lebih cepat matang berbanding lelaki. Kekuatan emosi dan kelebihan dalam memberikan fokus menjadikan mereka lebih selesa dengan sukatan pelajaran di sekolah mahupun universiti yang berorientasi peperiksaan.


Fitrah wanita majoritinya lebih fokus, kebolehan menghafal dan ada kekuatan dalam subjek teori.

Ini berbeza dengan lelaki kerana dari segi biologi dan emosi jarang berdepan dengan buku atau pendekatan teori kerana majoritinya secara fitrah lebih berminat dengan aktiviti praktikal yang boleh membabitkan kekuatan fizikal atau mencabar untuk membuktikan sifat mereka.


Mungkin pendekatan sekolah teknik, vokasional, politeknik, universiti teknikal serta lain-lain yang bercorak aplikasi dan hands-on adalah langkah yang boleh dikenal pasti kerajaan dalam membantu menghadapi situasi sekarang.


Kajian secara serius perlu dilakukan dengan digembleng kepakaran setiap organisasi atau individu untuk mendapatkan maklumat dan khidmat nasihat berhubung isu silang jantina ini. Karisma-Jim sedia bekerjasama dengan mana-mana pihak untuk berkongsi idea dan input bagi mencadangkan penyelesaian.

AL AMIN MOHAMED SULTAN,
Karisma-Jim.

~ Kekuatan rohani adalah sesuatu yang amat utama dalam mendepani segala usaha perjuangan. Hubungan mantap dengan Allah adalah satu kekuatan jiwa ampuh seorang pejuang.~

KLINIK BOWLING BELIA


bersama
Persatuan Tenpin Bowling Kuala Lumpur
 
13 Mac 2010 (Sabtu)
8.30am - 2pm
Flamingo Bowl Centre, Ampang
 
Yuran? RM20 sahaja!!
Penyertaan terhad kepada 50 penyertaan terawal sahaja!!
 
Anjuran:
Kelab Belia JIM (KBJ)
Daerah Ampang Jaya
 
Hubungi:
Idris Mohamad (016-2936523)
Nabilah Fikriah (019-3314755)
Adlan Khalidi (013-6288054)
Shazali Hussein (012-5088164)

WANITA KUASAI SEKTOR AWAM: ADAKAH IANYA SESUATU YANG MEMBIMBANGKAN?

KENYATAAN MEDIA
WANITA PERTUBUHAN JAMAAH ISLAH MALAYSIA (JIM)
24 Februari 2010


1.0       Peningkatan wanita dalam menjawat jawatan tinggi merupakan satu fenomena global yang bukan hanya berlaku di negara ini sahaja. Ianya menggambarkan polisi pendidikan negara telah berjaya mendapat respon serta kesan yang positif dalam kalangan kaum wanita. WJIM menjangkakan penglibatan wanita dalam sektor awam khususnya akan terus meningkat. Oleh itu langkah-langkah perlu diambil bagi membuat penyesuaian terhadap sistem bekerja sedia ada dengan memberi perhatian kepada keperluan dan kebajikan pekerja wanita bagi menghadapi perubahan ini.

2.0       Di samping itu, adalah juga lebih utama bagi pihak Cuepacs mengenal pasti faktor-faktor yang menyebabkan kemerosotan penglibatan kaum lelaki dalam sektor awam dan membincangkan langkah positif bagaimana ianya harus ditangani. Mengurangkan secara paksa atau mengekang penglibatan wanita bukan merupakan cara penyelesaiannya.

3.0       Dari sudut pandangan Islam, walaupun hukum mencari nafkah itu tidak wajib ke atas wanita, Islam tidak melarang wanita untuk terlibat dalam apa jua bidang pekerjaan yang boleh menyumbang kepada kepakaran dan keperluan sesuatu masyarakat selagi mana ianya berada dalam landasan syariah.

4.0       Wanita yang ingin terlibat di dalam sektor pekerjaan perlulah memastikan :
-          pekerjaan yang dilakukan itu adalah halal dari sudut syarak;
-          dapat menjaga dan mematuhi adab islami; dan
-          tanggungjawab asas seorang wanita tidak terabai.
Walaubagaimana pun, WJIM juga tidak menafikan bahawa penglibatan wanita dalam pekerjaan luar rumah juga telah banyak memberi kesan kepada institusi keluarga.

5.0       Selaras dengan itu, WJIM menyarankan beberapa perkara berikut dikaji dan diberi perhatian perlaksanaanya oleh semua pihak dalam menghadapi fenomena ini iaitu :

5.1             Wanita yang bekerja perlu bijak memilih bidang pekerjaan yang diceburi, sesuai dengan fitrah dan meletakkan keutamaan pada tempat yang betul. Tanggungjawab wanita dalam institusi keluarga perlu diutamakan dan ianya perlu disokong oleh semua ahli keluarga terutamanya para suami.
5.2             Majikan mewujudkan suasana kerja yang membolehkan semua pekerja sama ada lelaki mahupun wanita mencapai keseimbangan di antara kerjaya dan keluarga (work life balance).
5.3             Mewujudkan budaya kerja yang anjal bagi membolehkan pekerja mengurus urusan kerja dan urusan peribadi dengan lebih baik dan seterusnya melahirkan suasana kerja yang lebih positif dan produktif.
5.4             Pengukuran kepada produktiviti pekerja dibuat berdasarkan sistem penanda aras yang betul. Dengan itu kekangan kepada pekerja wanita yang mengambil cuti bersalin tidak sepatutnya menjejaskan prestasi pekerja.
5.5             Membuat kajian perbandingan dengan negara yang mengutamakan kebajikan pekerja wanita dan hubung kaitnya kepada pembangunan keluarga dan produktiviti di tempat kerja.
5.6             Ceupacs selaku badan yang mewakili golongan pekerja (lelaki dan wanita) memainkan peranan memperjuangkan kebajikan pekerja wanita yang antara lain memerlukan kepada persekitaran tempat kerja yang lebih selamat, kemudahan tempat penjagaan anak di tempat kerja dan waktu kerja yang anjal bagi membolehkan wanita bekerja dalam suasana yang sejahtera, keluarga terjaga dan akhirnya akan menghasilkan produktiviti yang tinggi.

6.0       Kaum wanita merupakan separuh daripada masyarakat yang mendidik separuh masyarakat yang lain. Apabila kebajikan wanita terjaga maka keseluruhan masyarakat akan turut terjaga. Dengan itu, sumbangan kepakaran kaum wanita dalam proses pembangunan diri, keluarga, masyarakat dan negara akan menjadi lebih bermakna.



CHE ASMAH IBRAHIM
Ketua Wanita  
Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia
24 Februari 2010

Gong Xi Fa Cai

Assalamualaikum,

“NOBODY TOLD US ABOUT ISLAM”

Itulah kalimah yg sering kita dengar dari saudara2 baru kita. Mereka bertahun-tahun tinggal bersama kita tetapi tiada siapa yg bercerita tentang Allah. Mereka dapat petunjuk Allah bukan dari usaha kita tetapi dari usaha mereka sendiri. Dimana peranan kita untuk mengembangkan ajaran Allah? Kita punya jiran non-Muslim. Pernahkah kita ajak kepada Allah?

Kita punya rakan sekerja, supplier, contractor, guru, murid…. Pernahkan kita berbicara tentang Allah dengan mereka? Malah kalimah ALLAH sedang hangat dibincankan. Pernahkah kita berbincang dengan mereka?

Apakah kita tidak yakin dengan kewajipan berdakwah? ……
Tidaaaak….. Kan dah melalui usrah2. Kan dah memahami apa erti saya menganuti Islam…. Cuma…. Takde kesempatan nak dakwah. Kawan Cina saya ni sangat rajin orangnya. Selalu saja sibuk dengan bisnesnya. Belum ada peluang nak sembang2.
Terutamanya sesuatu yang serius begini.

Nah…. Kini telah datang satu peluang keemasan. Satu hari yang orang2 Cina tidak akan marah kalau kita ajak mereka makan . Malah mereka akan bangga kalau mereka dijemput. Dihari itu ada tarian singa…. Dung….dung……dung…. Chee. Pasti sahabat kita tu tersenyum dengan gelagat makhluk tu. It’s going to be a very noisy affair.
Dan sambil haiwan comel beristirehat kita ada penyampaian dari Imam Ma Qing Guan. Juga tidak
ketinggalan pesanan dari Dr Fuad Yeoh. Dan tak lupa juga ada ANG POW disamping makanan Cina halalan thoiyyiban…. Kita juga akan member risalah2 dakwah ringan kepada mereka.

Ketahuilah saudara2. Orang2 Cina maukan agama yang memimpin
kearah hidup yang beretika. Didepan mata kita 10% dari mereka sudah masuk Kristian.
Mereka tertunggu2 ajakan kita. Tetapi siapa yang menyapa. Ayuh. Bangun dan sampaikanlah.

Apa lagi yang ditunggu?
Sila telepon/sms ke
Joannes Lukas (+60133040834) atau email nursaifullah2020@yahoo.com

Berikan komitment saudara/i yang anda akan hadhir bersama rakan Cina anda.

p.s.
Tarikh & masa : Ahad 28/2/2010, 12noon – 3pm,
Tempat:             Restoran Mohd Chan Abdullah, 
                         60 Jln Negara, Tmn Melawati, KL.

Aturcara:
1200 Tetamu mula tiba. Buffet dibuka
1215 Singa comel mula meloncat-loncat, gendang dipalu
1230 Ceramah Imam Ma Qing Guan “Islam in China”
1300 Cabutan bertuah, ANG POW
1315 Singa comel meloncat kembali
1330 Ceramah Dr Fuad Yeoh “Muslim Chinese in Malaysia”
1400 Cabutan bertuah, ANG POW
1415 Singa comel meloncat kembali
1430 Last call for buffet
1500 Bersurai, Gong Xi Fa Cai

Wassalamualaikum

Kasim Ali
Mobile: +6019 3789770

Tuesday, February 23, 2010

WACANA INTELEKTUAL "ISU SEBAT"


Tarikh
26.02.2010 (Jumaat malam Sabtu)

Masa
8.00 mlm - 11.00 mlm

Tempat
Dewan Pusat Khidmat Rakyat Parlimen Gombak
(Bertentangan bangunan Kompleks JIM)

Panelis-panelisnya ialah :

a) Tuan Haji Zaid Kamaruddin (Presiden JIM)
b) Tuan Haji Ust. Alias Othman (Penceramah bebas)
c) Dr. Us Zulfakar Ramlee (Pensyarah UIA)
d) Tuan Haji Nicholas Sylvester (Pengerusi JK Dakwah JIM)


Semua dijemput hadir........

Siapa pewaris sebenar bumi Palestin




Tarikh:                 18 Februari 2010
Masa:                   Selepas solat maghrib (7.45mlm-9.00mlm)
Pameran & jualan: 6.45ptg-10.30mlm.
Tempat:               Masjid Al-Mardhiyah, Taman Melawati, Kuala Lumpur.
Penceramah :       Tn.Hj.Shahool Hameed - Felo Kanan PACE
Anjuran:               Masjid Al-Mardhiyah & JIM Ampang Jaya.

Pameran & jualan buku2 diadakan di persekitaran lobi Masjid,pemasangan 6 set "bunting" yang memaparkan Aktiviti serta misi PACE. Perlakuan kezaliman rejim zionis serta pengepungan terbesar diPalestin menarik ramai pengunjung Masjid pada petang tersebut. Sambil menunggu waktu solat maghrib mereka asyik membaca & melihat gambar-gambar ini.

Ceramah " Siapa pewaris sebenar bumi Palestin" dimulai dengan penumpuan kepada fakta2 dari Al-Quran, Bible & sejarah. Sejarah Nabi Ibrahim as yang berasal dari UR,Mesapotamia (Iraq) diperjelaskan dengan terperinci dengan fakta2 penghijrahan baginda ke bumi yang diberkati (Palestin ) sebagai memenuhi seruan dakwah yang diperintah Allah swt.
Nabi Ibrahim a.s serta keturunannya yang menerokai sejarah peradaban bumi suci ini termaktub didalam Al-Quran. Salsilah keturunan baginda yang mulia ini dari Nabi Yakob (pengembara malam) maka lahirlah "Bani Israel" .
Seterusnya kisah Nabi Yusuf a.s sehingga ke Nabi Musa a.s yang menentang kezaliman Firaun" diperincikan .Kisah kedegilan & keangkuhan Bani Israel yang banyak terdapat didalam al-Quran adalah bukti nyata bahawa mereka bukanlah lagi bangsa terpilih.

Sekali lagi dengan takdir Allah semasa zaman Nabi Daud as yang agung baginda membangun semula Bani Israel yang diterajui pula oleh anaknya Nabi Sulaiman as. Kisah para nabi & rasul ini juga termaktub didalam kitab BIble perjanjian lama, bab Genesis dan versi yang sama mereka orang kristian mempercayai sejarah bumi Palestin adalah milik orang Islam.Sehingga
ke zaman Nabi Muhammad saw. Bani Isreal masih menunjukkan kedegilan & kejahatan mereka.
Kisah Saidina Umar Al Khatab yang berjaya menawan kembali bumi Palestin juga jelas membuktikan dalam kitab Kristian bahawa mereka hanya menyerahkan kunci kota suci Baitul Maqdis kepada pemimpin Islam . Perjanjian antara Saidina Umar & pemerintah Rom (sopranus) masih termaktub sehingga kini , bahawa bumi Palestin adalah tanah wakaf umat
Islam sehingga kiamat.Kejatuhan khilafah Uthmaniyyah serta perancangan jahat pihak British telah menyebabkan Bumi suci ini dirampas secara sistematik.

Jemaah amat menghayati sejarah penting ini.Mereka mahukan lebih dari masa yang telah diberikan.
Sejarah ini amat panjang & terperinci yang ringkasannya tidak mungkin dapat menggambarkan keseluruhan perkongsian.

Diakhir majlis,Nazir Masjid. Dr.Ahmad Sharifuddin telah memberikan laluan sesi soal-jawab. Beberapa soalan penting telah diajukan kepada penceramah.

Alhamdulillah Pameran & jualan juga mendapat sambutan dari hadirin & hadirat.

Jumlah derma pada malam tersebut sebanyak RM 1,563.00 telah diserahkan kepada tabung Palestin PACE oleh Nazir Masjid, Dr.Ahmad.

Terima Kasih pada pihak Masjid AlMardhiyah. Semoga usahasama ini dapat diteruskan dimasa-masa akan datang dalam usaha menyebarkan syiar Islam - memberi kesedaran tentang tanggungjawab kita terhadap bumi suci Palestin khusunya.

Semoga segala usaha diberkati Allah.


Noorazian Anidin.
PACE.

 

Thursday, February 18, 2010

Pameran & Ceramah Palestin "Siapa pewaris bumi Palestin?"18 Feb 2010

Masjid Al-Mardhiyah Taman Melawati dengan kerjasama PACE   akan mengadakan  Pameran & Ceramah  Palestin , 
maklumat adalah seperti berikut :

Tarikh: 18 Feb.10 (Khamis malam jumaat)
Masa: selepas solat maghrib. (1 jam)
Penceramah: Tn.Hj.Shahool Hameed (Felo Kanan PACE)
Tajuk: Siapa pewaris bumi Palestin?

Alamat: Masjid Al-Mardhiyah, Taman Melawati 
.(lokasi Masjid-dari traffic light Bandar Melawati,belok  kekanan-(dari arah Ampang). Terus ke bulatan menghala jam 12, masjid berada disebelah kiri ,(200m) dari bulatan.

Penyampaian  akan membahaskan fakta2 dari Al-Quran, juga keterangan Al-Quds dari Bible mengikut fahaman agama kristian . Sudut sejarah bumi Ambiya' ini akan disentuh dengan penuh teliti. Fakta2 ini akan menangkis fahaman yahudi yang telah memutar belitkan fakta tentang kesucian kota Al-Quds .

Pameran serta jualan buku2 tentang Palestin akan dibuat pada masa yang sama.

Keterangan lanjut tentang majlis ini bolehlah diperolehi dari Nazir Masjid, Dr.Ahmad Sharifuddin Mohd Asari 013-341 7951.

Datanglah beramai-ramai ke majlis ilmu yang menanti anda disana

wassalamu alaikum.
------------------------------------------------------------------


Begitu mudah membuat pembayaran dan pembelian di JIM E-Bazaar!!!..boleh beli buku, renew keahlian dan bermacam lagi!!!.
Layari: http://www.jim.org.my/e-bazaar/
JIMat masa, JIMat tenaga dan JIMat BELANJA!!!..tiada alasan lagi, semuanya ada di JIM E-BAZAAR!!
Cubalah!!

Wednesday, February 10, 2010

Facebook, Yahudi & Status Hukum

by : Intan Shafinas Shafie

Soalan

Ustaz, SYUBHAHKAH menyertai FACEBOOK? ana ada terbaca artikel yang mana pemiliknya, Mark Zucherberg menyumbangkan dana melalui penggunaan facebook ini dari seluruh dunia kepada bangsanya, Yahudi. Mohon penjelasan ustaz?

Jawapan

Soalan ini terlalu kerap dilontar kepada saya dan begitu banyak pula ditulis oleh pelbagai individu di forum dan blog.

Sebelum ini saya sendiri tidak menggunakan facebook walaupun saya telah membuat beberapa kajian serba ringkas dan membaca semua terma perjanjian yang terkandung di web facebook.

Namun ramai individu meminta dan mencadangkan saya membuka akaun facebook untuk menyebarluaskan lagi dakwah dan ilmu yang terkandung di dalam website saya. Biasanya, permintaan itu saya abaikan, sehinggalah rakan webmaster zaharuddin.net sendiri mencadangkan kepada saya, lalu saya tolak atas alasan kesibukan.

Beliau kemudian mencadangkan dibuka fanpage facebook dan bukannya facebook profile individu bagi mengelak kesibukan yang dibimbangkan tadi. Beliau juga bersetuju membantu proses pembukaan itu dan administrasi.

Atas tanggungjawab dakwah dan melihat web saya yang kerap ditimpa masalah server akhir-akhir ini, saya izinkan beliau memulakan fanpage facebook untuk pengunjung zaharuddin.net. Boleh melawatnya di sini.

Maka sejak dari 28 Dis 2009, saya mula menjenguk facebook zaharuddin.net dan membuat pengisian serba ringkas.

Your browser may not support display of this image.
Your browser may not support display of this image.
Zaharuddin.net on Facebook

Kembali kepada soalan, dalam menentukan keputusan dan hukum penyertaan facebook, menurut pendapat saya, terdapat beberapa isu yang perlu diperhati dan telah saya perhati sebelum saya memberi izin kepda rakan webmaster saya membuka fanpage facebook. Ia adalah seperti berikut :-

    1) Bolehkah menggunakan produk ciptaan Yahudi?

Kesimpulan bagi soalan ini telah saya ulas panjang lebar dalam artikel terdahulu. Baca di sini . Kesimpulannya, adalah dibenarkan untuk umat Islam membeli, menjual, menggunapakai produk ciptaan bukan Islam termasuk Yahudi, selagi mana ia dalam ruang lingkup yang halal.

Nabi Muhammad SAW juga diriwayatkan dalam hadis yang sohih telah berurusan dan membuat transaksi jual beli dan cagaran dengan seorang yahudi, iaitu :-

‏أَنَّ النبي صلى الله عليه وسلم اشْتَرَى طَعَامًا من يَهُودِيٍّ إلى أَجَلٍ وَرَهَنَهُ دِرْعًا من حَدِيدٍ

Ertinya : "Sesungguhnya Nabi SAW membeli makanan dari seorang Yahudi dengan pembayaran secara bertangguh, dan mencagarkan baju besi baginda SAW" ( Riwayat al-Bukhari, no 2326, 2/841)

Tambahan dalil boleh dibaca dari link artikel saya yang lalu di atas.

    2) Apa maksud saudara penyoal dengan ayat ‘menyumbang kepada bangsa Yahudi'?

Jual beli Muslim dengan seorang Yahudi hingga memberikan keuntungan kewangan kepada dirinya tidak bermasalah sama sekali di sisi Islam, malah Rasulullah s.a.w dan para sahabat banyak yang berjual beli dengan Yahudi di Madinah.

Cuma persoalannya di sini, adalah menyumbang kepada keganasan Yahudi Zionis. Namun adakah dakwaan itu boleh dibuat dan dipercayai semudah itu, tanpa sebarang bukti jelas dan hanya bersandarkan kepada latar belakang peribadi si pengasas?

    3) Adakah penyaluran dana kepada individu Yahudi atau khas ditujukan kepada proses penjajahan tanah Palestin?

Begini, jika ternyata dari sumber yang sohih, jelas lagi pasti, sesuatu transaksi jual beli kita memberikan keuntungan kepada organisasi Yahudi yang mana digunakan hasil pendapatannya digunakan untuk proses penjajahan haram, keganasan dan serangan ke atas umat Islam, tatkala itu barulah hukum HARUS berubah menjadi HARAM menurut sepakat ulama.

Dalam konteks facebook, ia masih kekal tidak jelas kerana hampir semua penulisan yang membantah facebook, tidak menyertakan bukti jelas berkenaan hal ini. Semuanya membuat andaian itu dan ini, sedangkan andaian semata-mata tidak boleh mengubah hukum asal keharusan kepada haram. Ia sekadar boleh mengajak kita untuk berhati-hati dan peka sahaja.

Malah majoriti pengguna facebook tidak melakukan sebarang transaksi kewangan dengan syarikat tersebut. Kecuali yang menyertai skim-skim yang ditawarkan (ini memerlukan perbincangan berasingan)

Jika ada pula yang mengarahkan saya membuat kajian dan mencari bukti-bukti itu sebelum memberi pandangan berkenaan status hukum. Justeru boleh saya katakan, kajian telah dibuat dan kami gagal MENDAPATI sebarang bukti untuk menyokong andaian-andaian pihak yang membuat andaian.

Jika dikatakan

"bukti bertulis tentulah dirahsiakan oleh pihak syarikat facebook dan mereka memberikan sumbangan secara senyap-senyap"

Maka jika demikian, Islam tidak memberatkan kita untuk membuat andaian dalam hal seumpama ini. Jika andaian sedemikian masih ingin digunakan, kelak mengakibatkan kesukaran berat (mashaqqah) buat seluruh umat Islam pada banyak perkara dan aktviti lain, kerana larangan dan andaian juga akan terpakai buat semua penjual bukan Islam beragama Hindu, Kristian, Buddha dan lainnya. Penjual-penjual tersebut juga boleh diandaikan menyumbang kepada gerakan melawan Islam secara senyap. Akhirnya, kita terperangkap dengan kekerasan fatwa kita sendiri, hingga bermusuh dengan semua tanpa bukti yang jelas.

Oleh kerana itu, selagi tidak disertakan dan tidak mampu dihadirkan bukti bertulis, selagi itulah hukum adalah HARUS untuk berjual beli dengan penjual atau syarikat milik Yahudi. Jika berjual beli pun dibenarkan, apatah lagi sekadar membuka akaun facebook.

Cuma mungkin keharusan berurusan dengan barangan Yahudi, boleh menjadi makruh atau syuhbat diketika wujudnya peperangan dan serangan ke atas umat Islam. Ini memerlukan penelitian ‘case by case'.

Pun begitu, pengguna facebook sukar untuk dibebankan dengan masalah ini keran amereka TIDAK BERJUAL BELI denga facebook, mereka hanya menggunakannya secara percuma. Jika dikatakan, penggunanya menyebabkan trafik facebook menjadi tinggi dan iklan mencurah masuk lalu memberi keuntungan kepada pemilik facebook. Ia juga sukar kerana kesesakan trafik bukanlah bersifat ‘direct' membantu facebook, tambahan pula sebagaimana di katakan tadi, tidak jelasnya sumbangan kepada keganasan Yahudi.

    4) Privacy pengguna facebook dijajah?

Ini mungkin ada benarnya, setelah saya menghabiskan bacaan privacy policy yang terkandung di dalam web facebook, ia memberikan gambaran bahawa gambar, info dan segala yang terkandung di dalam facebook kita boleh tetap wujud di facebook orang lain yang dikongsi, dan saya yakin pihak facebook juga mempunyai simpanan data terbabit.

Policy menyebutkan :

"Even after you remove information from your profile or delete your account, copies of that information may remain viewable elsewhere to the extent it has been shared with others, it was otherwise distributed pursuant to your privacy settings, or it was copied or stored by other users."

Terma ini adakalanya boleh membawa sedikit mudarat jika tidak ditangani dengan bijak oleh pengguna. Namun demikian, terma ini sahaja tidak mampu menjadi keseluruhan facebook sebagai haram.

Selain itu, juga disebutkan :

To respond to legal requests and prevent harm. We may disclose information pursuant to subpoenas, court orders, or other requests (including criminal and civil matters) if we have a good faith belief that the response is required by law. This may include respecting requests from jurisdictions outside of the United States where we have a good faith belief that the response is required by law under the local laws in that jurisdiction, apply to users from that jurisdiction, and are consistent with generally accepted international standards. We may also share information when we have a good faith belief it is necessary to prevent fraud or other illegal activity, to prevent imminent bodily harm, or to protect ourselves and you from people violating our Statement of Rights and Responsibilities. This may include sharing information with other companies, lawyers, courts or other government entities."

Berdasarkan kepada terma di atas. Sebenarnya pihak facebook mempunyai hak untuk mendedahkan informasi kita kepada mana-mana berdasarkan alasan yang disebut di atas. Tiada takrif jelas bagi yang disebut di atas, semua masih tetap terpulang kepada keputusan pihak facebook. Maka menyerahkan info dan gambar kita kepada syarikat tertentu, CIA, FBI atau apa jua badan kerajaan adalah hak facebook jua.

Walaupun begitu, ia sekali lagi tidak cukup kuat untuk sampai menjadikan pengunaan facebook sebagai haram, apa yang perlu adalah kawalan dan had limit.

KESIMPULAN

Saya tidak berhasrat untuk menyenaraikan satu persatu baik dan buruk penggunaan Facebook, cuma apa yang ingin saya nyatakan sebagai kesimpulan adalah seperti berikut :-

    · Hukum membuka akaun dan menggunakan facebook adalah HARUS selagi tidak terbukti ia menggunakan pengaruh dan keuntungannya untuk menyerang Islam atas nama facebook samada melalui dana kepada Yahudi, Amerika dan lainnya.

    · Bagi mereka yang masih tidak selesa dengan latarbelakang pengasas dan syarikat facebook, mereka dinasihatkan untuk TIDAK MEMBUKA DAN MENYERTAI FACEBOOK. Mereka boleh terus memberi nasihat kepada pengguna facebook agar sentiasa berhati-hati, namun tidak boleh dengan sewenangnya menuduh pengguna facebook melakukan perkara haram secara umum.

    · Bagi mereka yang ingin mengambil sikap lebih berhati-hati mereka disarankan untuk :-

    a- Memanupulasi akaun facebook untuk manfaat Islam melebihi kepentingan peribadi. Justeru, ruang yang ada wajar digunakan untuk mempromosi kefahaman Islam melalui tulisan, video, audio dan sebagainya.

    b- Limitasikan dan kurangkan perbincangan soal remeh temeh peribadi yang membuang masa diri dan orang lain.

    c- Tidak sehingga berkongsi terlalu banyak gambar peribadi ( khsusunya bagi wanita) sejak zaman kanak-kanak tanpa had limitasi, tanpa kawalan ia bakal membawa mudarat berbanding manfaat. Di samping ia akan kekal di facebook orang yang dikongsi dan juga syarikat facebook.

    d- Tidak memasukkan perincian peribadi yang sensitif khususnya seperti akaun bank, taraf kesihatan dan sebagainya. Cukuplah sekadar menyertakan nama, tarikh lahir dan pendidikan.

    e- Tidak terlibat dengan permainan-permainan dan aplikasi yang dijangka bercanggah dengan Islam seperti kuiz ramalan nasib. Sama ada atas dasar ‘main-main' atau tidak.

    f- Tidak mempercayai aplikasi tilik moden seperti rahsia tarikh kelahiran dan sepertinya yang terkandung dalam aplikasi percuma facebook. Sama ada atas dasar ‘main-main' atau tidak.

    g- Menyedari bahawa maklumat kita di facebook boleh menjadi database pihak asing untuk memantau kehidupan dan informasi peribadi kita jika tidak dikawal. Database sebegini sebenarnya amat bernilai dan sukar ada satu organisasi di dunia ini yang mampu menyimpan maklumat manusia sebagaimana facebook. Hatta parti politik masing-masing pun tidak mempunyai maklumat ahlinya yang sebegitu update sebagaimana facebook. Justeru, maklumat sebegini amat banyak gunanya untuk sebarang tujuan kejahatan dan ketamakan.

Jika itu semua dapat dijaga dan disedari, saya kira mengguna dan membuka akaun facebook adalah kekal dalam hukum HARUS atau DIBENARKAN, malah jika ia lebih banyak digunakan untuk kemaslahatan Islam, ia DIGALAKKAN. Malah jikalau terdapat unsur syubhat sekalipun, ia telah diatasi oleh manfaat yang disebarkan melalui facebook itu.

Sekian,

Zaharuddin Abd Rahman

Point of Togetherness (Makna Kebersamaan)

By : Aalaa' Mohd Esa

Sejak kebelakangan ini, saya sering mendalami erti kebersamaan.
Ia mungkin berkait rapat dengan hubungan kemanusiaan, pada kebanyakan orang.

Dalam kehidupan seharian, manusia seringkai perlu kepada teman. Teman meluah perasaan. Teman untuk bersama, buat kerja bersama, bergelak ketawa bersama. Teman yang sering bersama akan lebih diingati, berbanding teman yang jumpa sekejap pastu berlalu pergi.

Para daie mengambil kefahaman atau fiqh ini untuk menawan hati para mad'u. Mereka merasakan kepentingan mu'ayashah (hidup bersama-sama) dan mukhalatah (bergaul) bersama mad'u / objek dakwah mereka.

Manusia yang stress dan kecewa serta risau, sangat perlu kepada teman yang setia. Ia boleh jadi, seorang manusia istimewa, atau seorang kawan lama, atau juga ibubapa yang sedia mendengar rintihan anak-anak yang selalu cerita masalah sambil berlinangan air mata. Itu lumrah manusia.

Kalimah-kalimah cinta biasanya seperti "I'm with you", "I will be there if you need me" , "I'm always here", "You're in my heart" dan sebagainya. Ia sebenarnya mengambil tempat dalam hati manusia, agar memberi ketenangan dan ketenteraman yang kadang-kadang tidak malmus (dirasai dari segi luaran) tetapi ia cukup untuk memberikan suatu jenis kebahagiaan yang lebih berbanding perkara-perkara zahir.

Bahkan, ia merupakan suatu kalimah kesetiaan yang bukan semua orang boleh mampu berkata begitu, tetapi menjanjikan sebuah kebahagiaan yang tidak tergambar.

Ia bukan tidak islamik, bahkan ia dirasai sahabat ketika kematian Rasulullah s.a.w. Ketika Bilal melaungkan azan selepas beberapa tahun kewafatan baginda s.a.w, satu Madinah menangis, terkenang kebersamaan Rasulullah s.a.w tika bersama membina masjid, menggali parit, bersiap-siap ke Tabuk, bergelak ketawa, berziarah dan sebagainya.

--

Baru-baru ini saya seringkali tertangkap kalimah ma'a (bersama) di dalam Al-Quran. Antaranya

"Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar"
"Allah bersama orang bertaqwa"
"Dia bersama kamu di mana sahaja kamu berada"

Sungguh banyak Allah tonjolkan keberadaannya. Bagi saya, ia menunjukkan pelawaan-pelawaan Allah kepada para hamba-Nya, untuk berasa tenang, tenteram, aman dan damai, dengan keberadaan Sang Maha Pengasih di sisi. Kebersamaan Allah itu kebiasaannya dikaitkan dengan orang-orang yang bersifat sabar, taqwa, pejuang dan semua yang susah-susah belaka.

Muslim akan merasa penat dengan kesabarannya. Letih dalam mencari taqwanya. Kecewa dalam kekuranghasilan dakwahnya. Dia perlu teman, perlu tempat luah perasaan, perlu orang yang sentiasa bersamanya dalam keperitan, tangisan dan kepayahan. Lantas Allah menyapa, dengan lembut, seolah-olah Dia berkata ;

"Wahai hambaku .. Aku sentiasa di sisi mu"
"Wahai hambaku yang sudah penat bersabar, menahan diri daripada larangan, Aku sentiasa nampak apa yang kau buat"

Pemahaman ini dibawa oleh Nabi s.a.w ketika di Gua Tsur, apabila Abu Bakar r.a berkata ;
Wahai Rasulullah, sekiranya salah seorang daripada mereka menundukkan kepala mereka, sudah pasti kita akan disedari dan ditangkap.

Rasulullah menjawap ;
"Apa kamu kira kita ini berdua ? Sesungguhnya Allah adalah yang ketiga"
atau dalam Surah Taubah ;
"Jangan risau, sesungguhnya Allah bersama kita"

Fitrah pejuang yang baru memulakan perjuangan akan merasa berat dan takut akan memikul amanah dakwah yang sangat berat. Ia suatu perkara biasa, namun Allah sudah pasti akan menolong. Ia dapat dilihat dalam kisah Musa a.s dalam surah Taha ;
"Mereka berdua berkata (Musa dan Harun) wahai Tuhan kami, kami takut-takut akan diancam dan diperdayakan oleh Firaun"

Lantas Allah membalas ;
"Janganlah kamu berdua takut, sesungguhnya Aku bersama kamu, Aku mendengar dan melihat"

Dalam surah Asy-Syu'ara' :
"Kami bersama kamu, turut sama mendengar"

Seolah-olah "Aku bersamamu, bermakna Aku akan membantumu, kamu buat kerja kamu, Aku akan buat bahagian Aku" ....

----

Sesungguhnya Allah itu hadir. Dan sesiapa yang merasai kehadirannya dan kebersamaannya, akan mengetahui betapa tingginya nilai sifat rahmat dan kasihnya Allah pada hamba-Nya.

Kalau orang yang selalu menyapa kita, calling-calling kita, duduk bersama kita, bersembang dengan kita pun kita sangat rasa keprihatinan mereka, apatah lagi Allah yang sentiasa bersama, melihat, mendengar, yang sentiasa memanggil-manggil kita, agar kebersamaan-Nya dirasai oleh semua makhluk, semata-mata demi kesejahteraan makhluk-Nya.

Saya akhiri tajuk ini dengan kata-kata Junaid Al-Baghdadi (seorang ahli zuhud yang tsiqah) ;
Apabila ditanya mengenai cinta Allah ;

"Seorang hamba yang berlepas dari nafsunya, sentiasa berzikir mengingati Tuhannya, menunaikan hak-hak Tuhannya, melihat kepada-Nya dengan mata hati.

Sekiranya dia berkata, maka dengan Allah, sekiranya bertutur maka mengenai Allah, sekiranya bergerak, maka kerana urusan Allah, sekiranya berhenti, maka dia bersama Allah. Maka dia itu dengan Allah, untuk Allah dan bersama Allah" - Al-Awaiq, Abu Ammar.

Wallahua'lam.

Thursday, February 4, 2010