Islah & Wanita Gemilang

Monday, July 13, 2009

Tarbiyah - Jalan Dakwah yang Selamat

Tarbiah - arus mana pilihan kita?

Cukuplah kita berjuang di medan- cukuplah kita berada di lapangan - itu tarbiyah yang sebenar. Tak perlulah lagi berada dalam HALAQAH USRAH. Tidak perlulah lagi kita berada dalam marhalah dan Mustawa tarbiyah. Tak perlulah lagi - usaha " ajak orang -bina orang" - tak perlulah " pengkaderan dan tabiyah jaddah - tak perlu itu semua - yang penting berada dalam medan "sebenar" islah masyarakat - itu sahaja sudah banyak masa terbuang. Tarbiyah ini untuk permulaan sahaja. Sekarang yang penting adalah strategi Dakwah & perlaksanaan strategi. Pengkaderan - ini kurang penting, yang penting - LAWAN TETAP LAWAN!

atau

Dalam berjuang di medan, kita juga perlu berada dalam usrah dan tarbiyah. Faham Tarbiyah - hidupkan Usrah melalui RUKUN-RUKUNNYA . Faham criteria Muasofat Tarbiyah dan Marotibul Amal. Hidupkan Budaya ILMU - berdasarkan pembacaan, ibadah yang banyak- hafazan- BELAJAR dan MENGAJAR. Qiamullail Jadi tiang seri kehidupan. Puasa sunat, infaq, Rehlah, Riadhah Jamaie - Jaulah. Menangisi akan kelemahan & dosa-dosa. Bekerja keras susun kader dengan Tarbiyah dan Persiapan yang rapi.

Dalam berjuang di medan, kita bina Keluarga - Check Qur'an dan Hafazan anak-anak sendiri. Tarbiyah anak-anak jiran dan anak-anak buah. Hidupkan Ma'thurat Keluarga dan Tilawah Al Quran keluarga. Jadikan diri contoh masyarakat- bawa anak-anak solat jamaah, anak- anak jadi muazin dan contoh masyarakat yang menguasai Al Quran dan akhlaq mulia...dsb. .

Maka, yang mana pilihan kita? Pilihan kita adalah penentu masa depan kita....kita pastinya akan pergi menemui Allah. Pilihan kita menentukan: tua yang bagaimana? Mati yang bagaimana ?

syed omar syed mohamad
JIM Daerah Hulu Langat.


No comments:

Post a Comment