Islah & Wanita Gemilang

Thursday, November 12, 2009

Tabahkan Hatimu Meniti Anak Tangga Ini

Jika kita menghadapi musibah maka kita perlu memperhatikan beberapa hal.

Pertama, perlu kita ingat bahawa pahala sabar adalah ketika saat pertama musibah itu mengenai kita.

Rasulullah SAW pernah melihat seorang wanita menangis lalu ditegur, “Wahai hamba Allah, bertaqwalah kepada Allah dan bersabarlah..” Wanita itu kemudian meminta Rasulullah menjauh sambil berkata bahawa Baginda tidak pun menerima musibah ini dan Baginda tidak pun mengenali siapa yang meninggal itu. Lalu dikatakanlah kepadanya, “Baginda adalah Rasulullah..” Maka segera wanita itu menuju ke rumah Rasulullah SAW dan berkata, “Aku belum mengenaliMu”

Rasulullah SAW kemudian bersabda, “Sesungguhnya sabar adalah ketika pertembungan yang pertama..”

Kedua, membaca “Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun” [Al-Baqarah : 156] dan “Allahumma ujurni (atau ajirni) fi mushibati wakhluf khairan minha.” [HR Muslim 2124]

Doa ini merupakan doa yang dahsyat bagi mereka yang menimpa musibah. Ya Allah berikanlah ganjaran pada musibah yang aku alami ini dan gantikanlah yang lebih baik daripadanya!

Kita semua mengetahui derajat dan maqam mereka yang telah berada di barisan muslimin ketika perang Badar. Mereka adalah golongan yang mendapat kemuliaan yang agung. Allah SWT telah mengampun semua mereka yang terlibat di dalam Badar. Abu Salamah adalah salah seorang tentera Badar.

Dikisahkan ketika beliau meninggal dunia, Ummu Salamah membaca doa ini, “Innalillahi wa inna ilaihi rajiun, Allahumma ujurni fi mushibati wakhlufni khairan minha”

Apakah yang lebih baik dari seorang suami yang telah menyertai perang Badar?

Ternyata Ummu Salamah RA kemudian dinikahi Rasulullah yang merupakan insan yang lebih baik dari seluruh tentera Badar. Subhanallah..

Bersabar di atas musibah dan yakin akan terijabnya doa.

Ketiga, Sabar yang indah. Sabar yang indah adalah sabar yang berkualiti tinggi. Sabar yang tidak diiringi dengan resahan, keluhan, rungutan, sesalan, dan yang serupa dengannya.

Apakah kita memilih untuk mengadukan kesulitan kita kepada manusia dibanding kepada Allah? Ataukah kita masih susah menerima ketentuan (Qada’) Allah?

Ketiga-tiga hal ini membuahkan satu sikap yang unggul di dalam jiwa muslim. Sabar ini memberikan sepenuhnya kekuatan kepada muslim untuk terus menghadapi segala cabaran kehidupan. Gagah menapaki anak tangga walau musibah melanda. Gagah mengharungi dugaan dan cabaran demi meraih janji Allah. Setiap usaha pasti akan tercatitkan di akaun individu setiap hamba. Allah sesekali tidak pernah akan menghilangkan amal mereka yang berlaku ihsan. Apa pun bentuk musibah yang melanda sentiasa memberi ruang bagi muslim untuk menambah berat timbangan kebaikan mereka. Seperti mana firman Allah, “Innama yuwaffas shobiruna ajrahum bi ghairi hisab..” [Az-Zumar : 10] Sesungguhnya ditunaikan bagi mereka yang sabar ganjaran mereka tanpa kira-kira..


No comments:

Post a Comment