Islah & Wanita Gemilang

Wednesday, May 20, 2009

BICARA YDP - Hargai Ibu 20 mei 09

HARGAI IBU

Assalamu'alaikumwrb
Ruangan Bicara YDP baru diwujudkan apabila blog JIMAJ ini bertukar wajah dengan beberapa perubahan dan penambahbaikan pada kandungannya. Bicara YDP kali ini ingin menyentuh tentang amalan sambutan Hari Ibu.


10 Mei 2009 yang lalu, masyarakat Malaysia dan seluruh dunia telah meraikan Hari Ibu yang ditetapkan pada Ahad minggu kedua bulan Mei setiap tahun.

Menjelang saja Hari Ibu ini pelbagai usaha dilakukan oleh industri berkaitan untuk mengiklankan barangan atau perkhidmatan mereka bagi menarik perhatian anak-anak untuk menunjukkan penghargaan mereka terhadap bonda yang disayangi. Cokelat, bunga, barang kemas , kad ucapan, telefon bimbit, beg tangan dan pelbagai lagi barangan menjadi pilihan untuk dihadiahkan kepada para ibu. Sambutan kini sudah makin dikomersilkan, seolahnya kasih sayang berpaksikan material.

Rangkap sajak sebagai tanda ingatan dan penghargaan dinukilkan. Hinggakan puisi yang sudah 200 tahun masih terpakai hingga ke hari ini, contohnya dari “Edgar Allan Poe (1809-1849) – poem to my mother” yang menyatakan sehingga malaikat pun berbisik-bisik sesama mereka bahawa tiada cinta yang sehebat cinta dari seorang ibu kepada anaknya. Nukilan yang selalu kita temui ialah “kaulah ratu di hatiku”.

Ibu tidak sepatutnya diraikan pada satu hari sahaja dalam setahun. Ibu mestilah diraikan & diberi perhatian sepanjang tahun! Selepas Hari Ibu, semua kembali seperti biasa, terpisah daripada mereka. Ingatlah, seorang ibu tidak cukup diperlakukan dengan baik, penuh hormat hanya setahun sekali saja. Segelintir kita tidak langsung mengambil tahu kebajikan mereka atas pelbagai alasan walhal anak-anaklah yang berkewajiban untuk menjaga, memberikan perhatian dan taat kepadanya.

Ibu dan bapa adalah insan yang mulia yang wajib dihormati dan diraikan sepanjang masa dan hayat. Kita tidak perlu menunggu hari-hari tertentu untuk menunjukkan penghargaan kita. Malah Islam mengajarkan umatnya untuk sentiasa berlaku baik terhadap kedua ibubapa, bertutur kata dengan bahasa yang lembut. Kita juga diajar untuk mengingati mereka setiap ketika; mendoakan agar diampunkan dosa-dosa mereka. Justeru walaupun mereka sudah tiada, kita juga harus mendoakan mereka serta menghubungi dan memuliakan keluarga dan sahabat handai mereka. Dengan menjadi anak yang soleh dan solehah doa kita akan langsung sampai kepada mereka yang telah pergi dahulu menemui Pencipta.

Baru-baru ini Wanita JIM telah mengeluarkan kenyataan media dengan lima penegasan seperti yang diringkaskan di bawah. :

1. Ibu bekerjaya mestilah mengimbangi antara kerjaya dan tanggungjawab keluarga.
2. Ibu bekerjaya mestilah mendapat sokongan dan dokongan utama dari suami .
3. Ibu dan bapa digesa memberikan sepenuh penekanan ke atas pembinaan sahsiah dalaman anak-anak.
4. Para majikan mestilah sentiasa peka terhadap tanggungjawab yang perlu dipikul oleh para ibu dalam membangunkan keluarga mereka.
5. Pucuk pimpinan negara, diseru memberikan keutamaan kepada usaha menangani gejala sosial dan jenayah yang semakin meruncing.

No comments:

Post a Comment