Islah & Wanita Gemilang

Monday, June 15, 2009

BICARA YDP - PENDIDIK PEWARIS NABI , 15 Jun 09

Assalamu'alaikumwrb

“Dia lah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf seorang Rasul diantara mereka, yang membacakan ayat-ayatNya kepada mereka, menyucikan mereka dan mengajarkan mereka kitab dan hikmah(As-sunnah). Dan sesungguhnya mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata.” ( Al- Jumu’ah :2)

Hari Ibu telah lebih sebulan berlalu Adakah kita ingat satu lagi golongan yang juga memberikan jasa yang besar dalam kehidupan kita ini? Apakah masih kita ingat akan jasa dan pengorbanan mereka kepada kita dahulu?
Mereka adalah golongan pendidik!Saya kira masih tidak terlewat untuk saya mengucapkan SELAMAT HARI GURU kepada semua para pendidik yang begitu gigih menabur bakti mendidik anak-anak generasi pewaris kini.Hari Guru 2009 tahun ini bertemakan “Guru Pembina Negara Bangsa”.
Teringat saya kepada sajak Usman Awang dimana sebahagian petikan nya seperti berikut:

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Pada 24 Mei 2009 yang lalu, Majlis Guru Islah ( MGI) yang menganjurkan program Bicara Perdana di Ipoh, Perak telah memberi penghargaan kepada Tokoh-Tokoh Guru negeri-negeri dan telah memilih Tokoh Guru JIM Nasional 2009. Tahniah kepada Puan Siti Aishah Mahamad, Pengetua Cemerlang di Sekolah kerajaan di Kuantan. Beliau juga aktif dalam aktivitisma JIM sebagai Ketua Wanita Negeri Pahang dan merupakan ibu kepada ahli kita di Ampang Jaya iaitu Saudara Ahmad Nizam Samsudin.

Tanamkanlah dalam diri anak-anak agar sentiasa menghormati & mencontohi para pendidik yang tidak kenal jemu membentuk jiwa-jiwa muda menjadi soleh dan musleh

Semoga Allah merahmati kita.

Wassalam

No comments:

Post a Comment