Islah & Wanita Gemilang

Thursday, June 25, 2009

MEMBINA KELUARGA DU'AT:Tips mengekalkan kerukunan rumah tangga

  • Syaitan musuh utama manusia. Jika belum bersuami/isteri dia akan dorong sehingga akhirnya berzina, dan bila sudah berkeluarga, dia akan dorong suami/isteri sehingga akhirnya bercerai berai...maka peliharalah diri supaya sentiasa menjadi orang yang sentiasa menang dalam 'permainan' mengharungi bahtera rumahtangga.
Menang dari segi
* berjaya menguasai diri - nafsu/emosi, rohani, fizikal dan mental.
* menjadi "qudwah" kepada suami/isteri/ anak2 dan keluarga terdekat serta sahabat...
  • Ikuti petunjuk Al-Quran & Sunnah, jauhi dan benci akan dosa.
  • Hiasi diri dgn sifat MALU..moga Allah menutup malu kita di depannya dan kita diisytihar org yg benar-benar menang melayari bahtera keluarga ini.
  • Rendahkan diri seketika untuk menang dlm 'permainan' yg masih panjang. Undur/tunduk seketika bukan berarti kalah tapi memberi 'masa berfikir dengan rasional' untuk akhirnya mencapai kemenangan
  • Hargai pasangan kita. Terima seadanya apatah lagi jika telah mampu sabar, menerima dan bersama mengharungi hidup bertahun2 lamanya...Hadapi ujian dgn tabah dan bermaruah...
  • Betulkan semula niat dan cara, duduk berbincang matlamat hidup yg dibina bersama dulu, dan seterusnya.. .
  • Segera bermaaf-maafan.
  • Pelihara maruah diri/suami/isteri dan keluarga...Ingat, anak-anak belajar dari kita untuk mereka membina hidup mereka yg masih panjang. Berilah mereka bekalan ilmu dan kasih sayang berkeluarga yg betul. Bagaimana kita menguasai diri dan 'memahami serta menghayati petunjuk Ilahi dlm mengharungi kehidupan berkeluarga akan menjadi pedoman anak-anak melayari bahtera rumahtangga mereka.
~ Almarhumah Ust. Sanimah Said ~


Lagi tips pengukuhan:
  1. Benarlah syaitan musuh nombor satu. Bagi mengekang pengaruhnya sentiasa jaga amalan. Jangan bergaul atau berhubung bebas (termasuk telefon, internet) dengan bukan mahram kecuali benar-benar penting dan itu pun dengan cara yang tidak mencurigakan pasangan.
  2. Jika ternampak kelemahan pasangan, sabar dan fikirkan kekuatannya. Semua insan ada kelemahan.
  3. Amanah sebagai suami/isteri/bapa/ibu sangat berat jadi jangan sekali-kali ambil mudah. Sentiasa menambah ilmu berkaitan dan cuba sedaya-upaya menyempurnakannya.
  4. Cuba sedaya-upaya mengenalpasti kelemahan diri dalam aspek kekeluargaan. Ambil komen pasangan sebagai positif dan tidak negatif sebab dalam dunia ini, selain Allah, pasangan kita yang paling tahu kelemahan kita. Maklumat kelemahan diri aset penting ke arah memperbetulkan diri sendiri.
Samsudin Abdullah
YDP JIM Pahang 2007/09

Wallahua'alam.

No comments:

Post a Comment