Islah & Wanita Gemilang

Thursday, June 11, 2009

Tanggungjawab Murabbi

Professor Dr. Abdullah Qadiri Al-Ahdal
Universiti Islam Madinah


Tanggungjawab Murabbi

﴿رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمْ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (129)﴾ [البقرة]

Maksudnya:
"Wahai Tuhan Kami! Utuslah kepada mereka seorang Rasul dari kalangan mereka sendiri, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat (firmanMu) dan mengajarkan mereka isi kandungan Kitab (Al-Quran) serta Hikmat kebijaksanaan dan membersihkan (hati dan jiwa) mereka (dari syirik dan maksiat). Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”

﴿لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمْ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ (164)﴾ [آل عمران]

Maksudnya:
“Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmatNya) kepada orang-orang yang beriman, setelah Ia mengutuskan dalam kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (kandungan Al-Quran yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajar mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum Syariat). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.”

﴿هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمْ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ﴾(2) الجمعة

Maksudnya:
“Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.”

﴿يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُوا الأَلْبَابِ (269)﴾ [البقرة]

Maksudnya:
“Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.

﴿قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنْ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنْ الْمُشْرِكِينَ (108)﴾ [يوسف]

Maksudnya:
“Katakanlah (wahai Muhammad): "Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada ugama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.”

Di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim, Rasulullah saw bersabda:

من يرد الله به خيرا يفقهه في الدين... ولن تزال هذه الأمة قائمة على أمر الله، لا يضرهم من خالفهم، حتى يأتي أمر الله

Maksudnya:
“Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah mendapat kebaikan, Allah akan memberikan kepadanya kefahaman dalam perkara agama… Ummat ini akan sentiasa berada di atas agama Allah, orang-orang yang menyalahi mereka tidak dapat memudaratkan mereka sehingga datang ketetapan Allah.”

Rasulullah saw juga pernah berdoa untuk Ibn Abbas ra dengan bersabda:

اللهم فقهه في الدين وعلمه التأويل.

Maksudnya:
“Ya Allah, berikanlah kefahaman kepadanya dalam perkara agama dan ajarkanlah kepadanya takwil (al-Quran).” Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan al-Hakim di dalam al-Mustadrak (3/615) dan beliau berkata, “Sanad hadis ini sahih tetapi al-Bukhari dan Muslim tidak mengeluarkannya.”


Pertama: Tanggungjawab Dalaman

1. Tafaqquh (belajar) tentang perkara agama secara berterusan, daripada al-Quran, al-sunnah dan sirah, juga tulisan para tokoh ulama dan dakwah.

2. Melakukan pentarbiahan berdasarkan manhaj nubuwwah dalam perkara akidah, ibadat dan akhlak, menggunakan uslub-uslub yang menarik.

3. Melakukan apa sahaja sebab yang boleh menanam kasih sayang di dalam jiwa dan merealisasikan ukhuwwah yang sejati.

4. Tawaduk, merendahkan diri dan menghormati orang lain tanpa terlampau memberat-beratkan.

5. Tolong menolong dalam perkara kebajikan dan taqwa.

6. Saling menasihati dengan penuh keikhlasan.

7. Ketelitian dalam bidang pengurusan, menepati waktu dan memelihara temu janji.

8. Mengambil manfaat daripada tenaga yang ada dengan membuat perangkaan tepat.

9. Meningkatkan peringkat kepada yang berhak.

10. Mengetahui bidang pengkhususan dan meletakkan setiap orang yang pakar pada tempatnya yang sesuai.

11. Merealisasikan segala sifat yang diserukan orang lain agar bersifat dengannya (qudwah hasanah).

12. Memberikan komitmen dengan prinsip syura dalam perkara yang tidak ada nas yang qatie mengenainya.

13. Tidak ragu-ragu untuk mengambil keputusan yang benar selepas melakukan syura dan melaksanakannya terhadap semua.

14. Sabar dan teguh pendirian di atas kebenaran.

15. Sabar terhadap jamaah dan kesulitan-kesulitan meneruskan perjalanan bersamanya.

16. Berpegang teguh dengan tali Allah yang menyatukan.

17. Melakukan pemantauan (mutaba’ah) terhadap anggota dan penyokong sama ada di dalam dan di luar negara.

18. Melakukan pembinaan secara perlahan-lahan dengan memilih unsur-unsur yang salih.

19. Berusaha untuk memperoleh kesatuan arahan, sebagaimana kesatuan manhaj.

20. Memulakan dengan yang lebih penting.

21. Berlatih sentiasa mengambil inisiatif untuk melaksanakan aktiviti, serta tidak jumud dengan hanya sentiasa menerima arahan sahaja.

22. Berterus terang.

23. Mendengar dan taat sama ada ketika senang atau susah dalam perkara kebaikan secara termampu.

24. Sentiasa menjaga segala dokumen dan fail.

25. Membina kepercayaan penuh dan bersangka baik.

26. Membuat perancangan untuk mewujudkan pengkhususan dengan mengarahkan para pelajar agar berada dalam pengkhususan tertentu semenjak sekolah menengah.

27. Berdikari.

28. Prihatin dengan proses pembelajaran.

29. Prihatin dengan media massa.

30. Sentiasa melakukan muraqabah (mengingati mati).

31. Bertawakkal dan berlindung penuh kepada Allah dalam segala aktiviti yang dilaksanakan.

32. Berhati-hati terhadap ‘kala jengking’ dan ‘binatang-binatang melata’.


Kedua: Tanggungjawab Luaran

1. Menghulurkan tali kepada setiap perigi (membuat hubungan dengan semua pihak).

2. Berkenalan dan bersahabat dalam bidang amal dan lainnya.

3. Menyebar dan tersebar dengan pantas.

4. Berusaha untuk menguasai pelbagai mimbar (medium).

5. Menubuhkan yayasan-yayasan kebajikan di setiap negeri dengan berinisiatif menghulurkan bantuan dan pertolongan ketika berlaku kemalangan dan bencana.

6. Menghantar surat-surat atau utusan yang boleh memberi manfaat umum melalui para penyokong yang berada lingkungan pembuat keputusan (badan perundangan dan eksekutif).

7. Sentiasa membuat hubungan dengan para ulama dan tokoh-tokoh masyarakat.

8. Tidak melakukan pertembungan dengan golongan yang tidak sependapat dengan menerangkan kebenaran secara tidak langsung.

9. Menampilkan keprihatinan terhadap hal ehwal kemasyarakatan dan kekeluargaan dalam Islam, serta menyebarkan buku-buku kecil mengenainya dan mendamaikan dua pihak yang bertelagah ketika berlaku pertelagahan.

10. Mengadakan kelas-kelas pengajian di masjid dan seminar-seminar umum bagi menyebarkan kefahaman tentang prinsip-prinsip Islam.

No comments:

Post a Comment